Základne nástroje online marketingu pre nové firmy
Pri realizácii online marketingu sa najčastejšie stretnete s nižšie uvedenými nástrojmi. Ak chcete pochopiť, o čom odborník alebo agentúra hovorí, je dobré poznať ich použitie.
1. Nástroje pre webovú analýzu a UX
Spomedzi všetkých online nástrojov považujem webové (alebo digitálne) analytické nástroje za najdôležitejšie vzhľadom riadenia výkonu.
Na základe údajov z webovej analytiky môžete presnejšie riadiť online ako celok
alebo jeho jednotlivé kanály, prideľovať digitálne rozpočty a riešiť úpravy a
zlepšenia webu.
Na väčšine pozícií v oblasti online marketingu je nevyhnutná
aspoň základná znalosť používania služby Google Analytics.
Webová analytika Google Analytics
Google Analytics je najznámejší a najpoužívanejší nástroj
na analýzu webu. Nástroj je ponúkaný v bezplatnej aj platenej verzii. Jeho
široká popularita je spôsobená aj tým, že aj v neplatenej verzii poskytuje
obrovské množstvo metrík, dimenzií a možností segmentácie. Pred jeho použitím
musíte na svojom webovom sídle integrovať službu Google Analytics. Viac
informácií o vkladaní kódu nájdete v Pomocníkovi Google. Ideálne prostredníctvom
nástroja Google Tag Manager, ktorý umožňuje nasadiť kódy aj do iných online
nástrojov. Používajte parametre UTM na správne zaradenie návštevnosti - v
niektorých kanáloch sa to dá nastaviť automaticky, v iných si môžete pomôcť
generátorom UTM.
Medzi ďalšie analytické nástroje patria Adobe Analytics a
HubSpot.
UX
HotJar je nástroj na vizuálne údaje o sledovaní
používateľov na webe. Pomocou aplikácie HotJar môžete zobraziť heatmapy -
súhrnné snímky obrazovky s údajmi o posúvaní používateľa, kliknutiach na
stránky a pohybe myši. Pomocou aplikácie Hot Jar môžete zistiť, čo používateľov
najviac zaujíma a kde sa strácajú. HotJar poskytuje aj záznamy pohybu
používateľov na webe, ktoré vám pomôžu zistiť ich pohyb a prieskumy
používateľov. HotJar je obľúbený medzi profesionálmi v oblasti UX.
2. Online nástroje na správu kanálov
Tieto nástroje sa používajú na správu a analýzu alebo len
na analýzu jednotlivých online kanálov. Sú viazané na konkrétny kanál.
Začiatočníci v online prostredí by mali aspoň vedieť, na čo sa nástroj používa
a s akým kanálom je spojený. Hlbšia znalosť nástrojov je na špecialistoch
online kanála alebo odvetvia.
PPC systémy (PPC reklama)
Systémy PPC sa používajú na správu obsahu reklám PPC
(vyhľadávanie, obsah a videoreklamy), ako aj na podávanie správ a analýzu
údajov. V SR patrí medzi najpoužívanejšie systémy PPC:
Google Ads zo skupiny Google, ktorá spravuje reklamu vo
vyhľadávači Google a obsahovú sieť Google Display Networks a videoreklamy
(napr. YouTube).
Ďalším systémom PPC je Bing Ads.
Správa sociálnych sietí a reklamy
Nástroje na reklamu v sociálnych médiách, ktoré vám
umožňujú spravovať obsah reklám a analyzovať údaje. Medzi najpoužívanejšie
patria:
- Facebook Ads Manager - nástroj na správu reklám na
Facebooku a Instagrame.
- Facebook Business Manager - komplexnejší nástroj, ktorý
umožňuje spravovať viacero reklamných účtov, stránky Facebook, prístup
viacerých osôb, fakturáciu, správu katalógov a možnosti dynamického
retargetingu.
- Tiež Twitter Ads a Linked Ads na správu reklám na rovnakých
sociálnych sieťach.
Nástroje na správu firemných stránok a obsahu na
sociálnych sieťach:
- Správcovia profilov pre jednotlivé sociálne siete FB,
Instagram, Twitter a LinkedIn,
- Facebook Creator Studio - komplexnejší nástroj na
správu stránok Facebook a Instagram,
- YouTube Studio - nástroj na nahrávanie a správu videí v
službe YouTube, v službe YouTube nájdete aj nástroj na správu svojho kanála.
Komplexnejšie nástroje na vytváranie sociálnych sietí sú
Social Bakers, Icon Square alebo Zoom Sphere.
Porovnanie cien a produktov
Porovnania cien a katalógy produktov majú administračné
rozhranie pre e-shopy, ktoré umožňuje spravovať ich nastavenia a mieru prekliku
pre jednotlivé kategórie. Medzi najznámejšie patria:
- Správa e-shopu Heureka - porovnávač cien Heuréka.cz
(existuje aj slovenská verzia - Heuréka.sk)
- Zbozi.cz Admin.Zbozi.cz - porovnávač cien Zbozi.cz
- Glami partner - katalóg a porovnávač módy Glami.cz
(existuje aj slovenská verzia Glami.sk)
- Biano pre e-shopy - katalóg a porovnávač pre nábytok a
domácnosť Biano.cz (existuje aj slovenská verzia Biano.sk)
- Favi pre e-shopy - katalóg a porovnávač pre nábytok a
domácnosť Favi.cz (existuje aj slovenská verzia Favi.sk)
- Google Merchants - katalóg produktov pre službu Google
Shopping prepojený so systémom PPC Google Ads
E-shopy sa stretávajú s problémom produktových XML
feedov, s ktorým im môže pomôcť Mergado - nástroj na úpravu feedov e-shopov bez
nutnosti programátorského zásahu.
Zasielanie e-mailov na adresu
Patria sem nástroje na zasielanie informačných bulletinov
a správu databázy odberateľov. V zahraničí je veľmi obľúbený nástroj MailChimp,
ale existujú aj české nástroje na e-mailing: Mailkit, EcoMail a SmartEmailing.
Na sledovanie údajov o doménach, ktoré odosielajú veľa e-mailov, môžete použiť nástroj Google Postmaster Tool. To vám poskytne informácie o reputácii domény.
SEO
Samotné umiestnenie vo vyhľadávačoch seo optimalizácia sa nedá priamo
ovplyvniť, ale vyhľadávače poskytujú nástroje, ktoré vám pomôžu lepšie
vyhodnotiť, ako si vaša webová stránka "vedie" vo vyhľadávačoch.
Takýmito nástrojmi sú Google Search Console, Zoznam Webmaster a Bing Webmaster
Tool.
Medzi ďalšie užitočné nástroje patria:
- Collabim, ktorý pomôže s meraním pozícií vo vyhľadávačoch
a kontrolou zobrazovania reklám PPC vo vyhľadávaní.
- Marketing Miner, ktorý vám pomôže napríklad s analýzou
kľúčových slov, analýzou našepkávačov alebo získavaním cien produktov zo
stránok na porovnávanie produktov.
Oba tieto nástroje ponúkajú aj ďalšie funkcie, ktoré
presahujú rámec SEO a týkajú sa celého online marketingu.
RTB
Ďalším spôsobom nákupu reklamy je RTB. Rozšíreným nástrojom
je AdForm.
3. Nástroje na riadenie projektov
Pri riadení online projektov budete pravdepodobne
spolupracovať s viacerými ľuďmi (internými, externými alebo agentúrnymi).
Nástroje na riadenie projektov pomáhajú organizovať projekty a jednotlivé
úlohy. S ich pomocou môžete sledovať úlohy, projekty, diskutovať o projektoch,
prideľovať termíny a zodpovedné osoby.
Medzi takéto nástroje patria BaseCamp, Trello, Jira, Freelo
a Easy Project.
Teraz máte základný prehľad v online nástrojoch. Ďalšie linky, kde je možné nájsť obsah o nástrojoch alebo aj samostatne v Excel súbore alebo Prezentácie.