Základne nástroje online marketingu pre nové firmy

Pri realizácii online marketingu sa najčastejšie stretnete s nižšie uvedenými nástrojmi. Ak chcete pochopiť, o čom odborník alebo agentúra hovorí, je dobré poznať ich použitie.

1. Nástroje pre webovú analýzu a UX

Spomedzi všetkých online nástrojov považujem webové (alebo digitálne) analytické nástroje za najdôležitejšie vzhľadom riadenia výkonu. 

Na základe údajov z webovej analytiky môžete presnejšie riadiť online ako celok alebo jeho jednotlivé kanály, prideľovať digitálne rozpočty a riešiť úpravy a zlepšenia webu.

Na väčšine pozícií v oblasti online marketingu je nevyhnutná aspoň základná znalosť používania služby Google Analytics.

Webová analytika Google Analytics

Google Analytics je najznámejší a najpoužívanejší nástroj na analýzu webu. Nástroj je ponúkaný v bezplatnej aj platenej verzii. Jeho široká popularita je spôsobená aj tým, že aj v neplatenej verzii poskytuje obrovské množstvo metrík, dimenzií a možností segmentácie. Pred jeho použitím musíte na svojom webovom sídle integrovať službu Google Analytics. Viac informácií o vkladaní kódu nájdete v Pomocníkovi Google. Ideálne prostredníctvom nástroja Google Tag Manager, ktorý umožňuje nasadiť kódy aj do iných online nástrojov. Používajte parametre UTM na správne zaradenie návštevnosti - v niektorých kanáloch sa to dá nastaviť automaticky, v iných si môžete pomôcť generátorom UTM.

Medzi ďalšie analytické nástroje patria Adobe Analytics a HubSpot.

UX

HotJar je nástroj na vizuálne údaje o sledovaní používateľov na webe. Pomocou aplikácie HotJar môžete zobraziť heatmapy - súhrnné snímky obrazovky s údajmi o posúvaní používateľa, kliknutiach na stránky a pohybe myši. Pomocou aplikácie Hot Jar môžete zistiť, čo používateľov najviac zaujíma a kde sa strácajú. HotJar poskytuje aj záznamy pohybu používateľov na webe, ktoré vám pomôžu zistiť ich pohyb a prieskumy používateľov. HotJar je obľúbený medzi profesionálmi v oblasti UX.

2. Online nástroje na správu kanálov

Tieto nástroje sa používajú na správu a analýzu alebo len na analýzu jednotlivých online kanálov. Sú viazané na konkrétny kanál. Začiatočníci v online prostredí by mali aspoň vedieť, na čo sa nástroj používa a s akým kanálom je spojený. Hlbšia znalosť nástrojov je na špecialistoch online kanála alebo odvetvia.

PPC systémy (PPC reklama)

Systémy PPC sa používajú na správu obsahu reklám PPC (vyhľadávanie, obsah a videoreklamy), ako aj na podávanie správ a analýzu údajov. V SR patrí medzi najpoužívanejšie systémy PPC:

Google Ads zo skupiny Google, ktorá spravuje reklamu vo vyhľadávači Google a obsahovú sieť Google Display Networks a videoreklamy (napr. YouTube).

Ďalším systémom PPC je Bing Ads.

Správa sociálnych sietí a reklamy

Nástroje na reklamu v sociálnych médiách, ktoré vám umožňujú spravovať obsah reklám a analyzovať údaje. Medzi najpoužívanejšie patria:

- Facebook Ads Manager - nástroj na správu reklám na Facebooku a Instagrame.

- Facebook Business Manager - komplexnejší nástroj, ktorý umožňuje spravovať viacero reklamných účtov, stránky Facebook, prístup viacerých osôb, fakturáciu, správu katalógov a možnosti dynamického retargetingu.

- Tiež Twitter Ads a Linked Ads na správu reklám na rovnakých sociálnych sieťach.

Nástroje na správu firemných stránok a obsahu na sociálnych sieťach:

- Správcovia profilov pre jednotlivé sociálne siete FB, Instagram, Twitter a LinkedIn,

- Facebook Creator Studio - komplexnejší nástroj na správu stránok Facebook a Instagram,

- YouTube Studio - nástroj na nahrávanie a správu videí v službe YouTube, v službe YouTube nájdete aj nástroj na správu svojho kanála.

Komplexnejšie nástroje na vytváranie sociálnych sietí sú Social Bakers, Icon Square alebo Zoom Sphere.

Porovnanie cien a produktov

Porovnania cien a katalógy produktov majú administračné rozhranie pre e-shopy, ktoré umožňuje spravovať ich nastavenia a mieru prekliku pre jednotlivé kategórie. Medzi najznámejšie patria:

- Správa e-shopu Heureka - porovnávač cien Heuréka.cz (existuje aj slovenská verzia - Heuréka.sk)

- Zbozi.cz Admin.Zbozi.cz - porovnávač cien Zbozi.cz

- Glami partner - katalóg a porovnávač módy Glami.cz (existuje aj slovenská verzia Glami.sk)

- Biano pre e-shopy - katalóg a porovnávač pre nábytok a domácnosť Biano.cz (existuje aj slovenská verzia Biano.sk)

- Favi pre e-shopy - katalóg a porovnávač pre nábytok a domácnosť Favi.cz (existuje aj slovenská verzia Favi.sk)

- Google Merchants - katalóg produktov pre službu Google Shopping prepojený so systémom PPC Google Ads

E-shopy sa stretávajú s problémom produktových XML feedov, s ktorým im môže pomôcť Mergado - nástroj na úpravu feedov e-shopov bez nutnosti programátorského zásahu.

Zasielanie e-mailov na adresu

Patria sem nástroje na zasielanie informačných bulletinov a správu databázy odberateľov. V zahraničí je veľmi obľúbený nástroj MailChimp, ale existujú aj české nástroje na e-mailing: Mailkit, EcoMail a SmartEmailing.

Na sledovanie údajov o doménach, ktoré odosielajú veľa e-mailov, môžete použiť nástroj Google Postmaster Tool. To vám poskytne informácie o reputácii domény.

SEO

Samotné umiestnenie vo vyhľadávačoch seo optimalizácia sa nedá priamo ovplyvniť, ale vyhľadávače poskytujú nástroje, ktoré vám pomôžu lepšie vyhodnotiť, ako si vaša webová stránka "vedie" vo vyhľadávačoch. Takýmito nástrojmi sú Google Search Console, Zoznam Webmaster a Bing Webmaster Tool.

Medzi ďalšie užitočné nástroje patria:

- Collabim, ktorý pomôže s meraním pozícií vo vyhľadávačoch a kontrolou zobrazovania reklám PPC vo vyhľadávaní.

- Marketing Miner, ktorý vám pomôže napríklad s analýzou kľúčových slov, analýzou našepkávačov alebo získavaním cien produktov zo stránok na porovnávanie produktov.

Oba tieto nástroje ponúkajú aj ďalšie funkcie, ktoré presahujú rámec SEO a týkajú sa celého online marketingu.

RTB

Ďalším spôsobom nákupu reklamy je RTB. Rozšíreným nástrojom je AdForm.

3. Nástroje na riadenie projektov

Pri riadení online projektov budete pravdepodobne spolupracovať s viacerými ľuďmi (internými, externými alebo agentúrnymi). Nástroje na riadenie projektov pomáhajú organizovať projekty a jednotlivé úlohy. S ich pomocou môžete sledovať úlohy, projekty, diskutovať o projektoch, prideľovať termíny a zodpovedné osoby.

Medzi takéto nástroje patria BaseCamp, Trello, Jira, Freelo a Easy Project.

Teraz máte základný prehľad v online nástrojoch. Ďalšie linky, kde je možné nájsť obsah o nástrojoch alebo aj samostatne v Excel súbore alebo Prezentácie.